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/ Département d’histoire de l’art, de cinéma et des médias audiovisuels

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Samuel Poirier-Poulin

Vcard

Chargé de cours

Faculté des arts et des sciences - Département d’histoire de l’art, de cinéma et des médias audiovisuels

Doctorant

Faculté des arts et des sciences - Département d’histoire de l’art, de cinéma et des médias audiovisuels

samuel.poirier-poulin@umontreal.ca

MSc Études vidéoludiques
2021 , Tampere University (Finlande)

MSc Anthropologie
2019 , University of Toronto (Canada)

BSc Anthropologie et Études hispaniques
2017 , Université de Montréal (Canada)

Biographie

Je suis doctorant en études cinématographiques et je me spécialise dans l’étude du jeu vidéo et des cultures vidéoludiques. Mes recherches doctorales portent sur les expériences vidéoludiques trauma-esques (trauma-like) et s’appuient sur les théories des affects et la phénoménologie des médias. Mon deuxième champ de recherche s’intéresse aux développements récents des études de la sexualité et se consacre aux histoires d’amour et aux désirs queer dans le roman vidéoludique. Depuis 2022, je suis le rédacteur en chef de la revue Press Start.

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Programmes d’enseignement

  • Majeure en jeu vidéo – Communication Technologies de l'information (TIC)
  • Mineure en études du jeu vidéo – Arts et musique Technologies de l'information (TIC)
  • Baccalauréat en sciences de la communication – Technologies de l'information (TIC) Communication
  • Baccalauréat en musiques numériques – Arts et musique Sciences pures et sciences appliquées

Cours donnés

  • JEU1002 Analyse vidéoludique

Expertises

Publications Tout déplier Tout replier

Sous presse.   “Publish in English, or it’s game over”: On English linguistic monopoly in game studies. Dans A. Karabinus, C. A. Kocurek, C. Mejeur et E. Vossen (dir.), Historiographies of game studies: What it has been, what it could be. punctum books.

2024.   “Drown your troubles in coffee”: Place, heterotopia, and immersion in the Coffee talk series. Replay. The Polish Journal of Game Studies, 11(1), 29-50. https://doi.org/10.18778/2391-8551.11.03

2023.   Trust, confidence, and hope in A summer’s end—Hong Kong 1986: A reparative reading. G/A/M/E: The Italian Journal of Game Studies, 11(1). 33-52. https://www.gamejournal.it/i11-02_poirier-poulin

2023.   The wounds that never healed: Videoludic trauma in Cry of fear. Journal of Games Criticism, 6(1). https://gamescriticism.org/2023/08/22/poirier-poulin-6-1/

2022.   “Mark Matthews stars in ‘Anatomy is Hard!’ A struggling student tries to make the grade with his professor”: Sexual humour and queer space in Coming out on top. Dans K. Bonello Rutter Giappone, T. Majkowski et J. Švelch (dir.), Video games and comedy (p. 271-288). Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-030-88338-6_14

2021.   “Can you toss me that shirt behind you?” Beefcakes, ambiguous masculinities, and pornographic bodies in the video game Coming out on top. Synoptique: An Online Journal of Film and Moving Image Studies, 9(2), 139-158. https://www.synoptique.ca/_files/ugd/811df8_84b10496f82a4883b6e6ebc5e980b6f2.pdf

2020.   Game studies and decoloniality: A review of Video games and the Global South. Antares: Letras e Humanidades, 12(28), 366-370. https://spoirierpoulin.files.wordpress.com/2022/07/poirier-poulin-2020-review-video-games-and-the-global-south.pdf

2020.   Memory, autofiction, and identity in video games: The case of Looking back. An interview with Kristopher Poulin-Thibault. Loading… The Journal of the Canadian Game Studies Association, 13(21), 77-90. https://journals.sfu.ca/loading/index.php/ loading/article/view/283/269

2020.   Watch me play: Twitch and the rise of game live streaming [book review]. New Media & Society, 22(8), 1505-1507. https://doi.org/10.1177/1461444820939317

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